اعتراف‌های یک تبلیغاتچی را می‌توان یکی از معروف‌ترین کتاب‌های حوزه تبلیغات در ایران و جهان دانست. اکثر افرادی که در صنعت تبلیغات فعالیت دارند حداقل یک بار این کتاب را مطالعه کرده‌اند. علت معروفیت این کتاب نگارش آن توسط دیوید اگیلوی است. مردی که او را با عنوان پدر تبلیغات نوین جهان می‌شناسند و ما نیز در وب‌سایت تبلیغاتچی‌ها لوگویمان را از تصویر وی وام گرفته‌ایم. دیوید اگیلوی، موسس آژانس تبلیغاتی Ogilvy سرگذشت جالبی دارد که آقای شاهین ترکمن، مدیر انتشارات سیته در مقدمه کتاب اعتراف‌هی یک تبلیغاتچی به صورت خلاصه به مرور آن پرداخته است. البته در فصل پیشینه خود اگیلوی به تفصیل درباره سرگذشت و معیارهای کاری خود صحبت می‌کند.

جدا از نقش جایگاه دیوید اگیلوی در معروفیت و جذابیت این کتاب نباید از نوع نوشتار و موضوع کتاب به عنوان عواملی در افزایش جذابیت این کتاب غافل شد. اگیلوی در کتاب اعتراف‌های یک تبلیغاتچی برخلاف کتاب‌های مرسوم حوزه بازاریابی و تبلیغات از علم و تئوری فاصله گرفته و به بیان تجربیات سال‌ها فعالیت خود در بلندترین قله‌های تبلیغات جهان می‌پردازد. پشت جلد کتاب اینطور نوشته شده است: “دیوید اگیلوی نابغه‌ی دنیای تبلیغات بود. کتاب اعتراف‌های یک تبلیغاتچی چکیده‌ای از روش، منش و یافته‌های این انسان موفق است و به همین دلیل در سرتاسر جهان جای خود را در ردیف آثار پرفروش باز کرده. چنانچه این رویا را در سر می‌پرورانید که در حرفه‌ی خود به جایی برسید و اسم و رسمی پیدا کنید، واجب است این کتاب را بخوانید. دیدگاه‌های اگیلوی در قالب زمان و مکان نمی‌گنجند و حکم فانوس راهنما را دارد.

به قدری نثر کتاب اعتراف‌های یک تبلیغاتچی جالب و ترجمه آن روان انجام شده که بعید است شروع به مطالعه کتاب کنید و قبل از به انتها رسیدن کتاب آن را ببندید. هر صفحه کتاب پر شده از نکاتی که می‌تواند برای تبلیغاتچی‌ها چراغ راه باشد. به همین علت کنار گذاشتن کتاب قبل از به آخر رسیدن کار کاری دشوار است.

فهرست این کتاب ارزشمند به این شرح است:

  • داستان خلق این اثر
  • پیشینه
  • فصل ۱: چگونه می‌توان یک بنگاه تبلیغاتی را اداره کرد؟
  • فصل ۲:چطور مشتری پیدا کنیم؟
  • فصل ۳: چطور مشتریان خود را نگه داریم؟
  • فصل ۴: چطور یک مشتری خوب باشیم؟
  • فصل ۵: چطور می‌توان درست تبلیغ کرد؟
  • فصل ۶: چگونه یک آگهی تبلیغاتی بنویسیم؟
  • فصل ۷: چطور آگهی‌های تصویری و پوستر بسازیم؟
  • فصل ۸: چطور یک تبلیغ تلویزیونی خوب بسازیم؟
  • فصل ۹: چطور می‌توانیم برای محصولات غذایی، شهرهای دیدنی و داروهای اختصاصی تبلیغ بسازیم؟
  • فصل ۱۰: چطور به اوج قله صعود کنیم؟ (نصیحت به جوان‌ترها)
  • فصل ۱۱: آیا تبلیغ کردن باید منسوخ شود؟
  • کلام آخر

به شخصه فصل ۱۰ کتاب اعتراف‌های یک تبلیغاتچی را بیشتر از قسمت‌های دیگر دوست داشتم. در این فصل نصیحت‌ها و نکاتی بیان می‌شود که ارگه سال‌ها پیش نوشته شده اما هنوز هم می‌تواند راهنمای جوان‌ترها در حوزه تبلیغات و بازاریابی باشد. به عنوان مثال یک پاراگراف از این فصل را در اینجا آورده‌ایم: “هر چقدر سختکوش باشید و تلاش کنید، تا به سن ۳۵ سالگی نرسیده‌اید، در برخورد اول نمی‌توانید اعتماد مشتری را جلب کنید. کشانی در این زمینه راحت‌تر به هدف می‌رسند که خیلی زود طعم طاسی را بچشند یا موهایشان سفید شود. پس باید صبور باشید.”

کتاب اعتراف‌های یک تبلیغاتچی توسط رویا گذشتی ترجمه و به دست انتشارات توانمند سیته در ۱۲۸ صفحه چاپ شده است. جهت خرید این کتاب ارزشمند با قیمت ۶۰۰۰۰ تومان می‌توانید از طریق این لینک به فروشگاه اینترنتی انتشارات سیته مراجعه بفرمائید.

همچنین اگر به صنعت تبلیغات علاقه داشته و یا قصد ورود به دنیای تبلیغات را دارید پیشنهاد می‌کنیم گفتگو با شهرام سیف هاشمی در ارتباط با راهنمایی ورود افراد جدید به آژانس‌های تبلیغاتی را از دست ندهید.

مسیح بنی‌طبا فعال حوزه تبلیغات و برندینگ و مدیر وب‌سایت تبلیغاتچی‌ها