در این مقاله پیش‌رو، در مورد نحوه عملکرد افراد در ماه‌های ابتدایی حضورشان در یک آژانس تبلیغاتی با شهرام سیف‌هاشمی گفتگویی داشتم. این‌ که چه عملکردی داشته باشند وقتی به تازگی در یک شرکت تبلیغاتی مشغول می‌شوند و به چه صورت می‌توانند خود را در آن شرکت به اثبات برسانند؟

شهرام سیف‌هاشمی در ابتدا چند سوال مطرح کرد که فرد باید از خود بپرسد تا پاسخ این پرسش‌ها به او کمک کند تا راندمان بهتری داشته باشد. سوالاتی از این قبیل که نیاز آژانس تبلیغاتی به آن فرد چیست؟ یا این‌که مدیر چگونه فکر می‌کند؟ و ساختار سازمان به چه صورت است؟ وقتی فرد به جای شروع کردن از پروژه و شناختن آن، از نحوه ساختار و روند کاری سازمان مطلع شود، می‌تواند خود را جای کارفرما گذاشته و به صورت مشخص‌تری بفهمد که کارفرما او را استخدام کرده تا چه نیازی از آن شرکت را حل کند.

نکته دیگری که طبق صحبت‌های جناب سیف‌هاشمی تاثیر بسزایی روی دیده شدن کارکنان بخصوص در ماه‌های آغازین کار در آژانس‌های تبلیغاتی دارد، بالا بردن مهارت‌های نرم (Soft Skills) است. به عبارت دیگر، علاوه بر نشان دادن توانایی‌های خود در آن زمینه کاری مشخص، باید سعی شود در کارهایی که به آن‌ها محول شده نظم داشته و همچنین منعطف، خوش انرژی و فعال (active) باشند. بطور کلی باید تلاش کرد تا در مرکز دید قرار گرفت با کارهایی مثل تحویل گزارش برنامه روزانه، سندسازی و مکتوب کردن جلسات و فعالیت‌ها و همچنین حضور پرشور در کارهای گروهی.

باید برای پیشرفت در آژانس‌ها آهسته و پیوسته حرکت کرد و حضور خود را طوری جلو برد که مهره حیاتی سازمان شده و با این کار خود را اثبات کنند. حالا به چه صورت می‌توان خود را یکی از ارکان اصلی شرکت کرد؟ جناب سیف‌هاشمی از پیدا کردن مسئله صحبت به میان می‌آورد. افراد باید بتوانند مسئله‌ها را پیدا کرده و آن را حل کنند و فقط منتظر این نباشند که مشکلات به آن‌ها داده شود. اگر بخواهم کمی با زبان خودم صحبت ایشان را توضیح دهم این است که فقط منتظر پاس گل نباشند و گاهی خود افراد تلاش کرده، توپ را از حریف گرفته و خودشان برای خودشان موقعیت ساخته و گلی تماشایی بزنند که هر زمان مدیر شرکت تبلیغاتی آن‌ها را دید، یاد آن گل بیافتد.

نکته دیگری که شهرام سیف‌هاشمی به آن اشاره می‌کند حرفه‌ای بودن در کار است. یعنی این‌که کارکنان فقط برای ارتزاق کار نکنند و به این صورت نباشد که صبح دیر بیایند و بعد از ظهر زود بروند. حتی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا و دورکاری هم این حرفه‌ای‌گری را داشته باشند، بطور مثال در جلسات آنلاین با دوربین روشن حضور داشته که تا اعلام حضور کرده و همین‌طور خود فرد به خویش کنترلی رسیده و گزارش روزانه‌اش را در اختیار سوپروایزر یا مدیرش قرار بدهد. با کارهای این چنینی حضور خود را پررنگ کرده و به خود اعتبار بخشیده تا به آژانس تبلیغاتی نشان داده که به حضور شما نیاز دارد.

نیروهای تازه چون هنوز درگیر عواطف و احساساتی نشده‌اند، راحت‌تر می‌توانند مسائل را در یک سازمان پیدا کنند. کشف کردن مسئله، به نوبه خود هنری است که می‌تواند کمک کند فرد دیده شود. همچنین علاوه بر قائل بودن به تیم‌ورک، باید افراد سعی کنند افراد دیگر را به حرف و سر ذوق بیاورند. این اتفاق روند پیشرفت را در شرکت تبلیغاتی تسریع بخشیده و خوش انرژی و active بودن را به صورت کاملا واضح نشان خواهد داد.

اگر افراد در بدو ورود با مشکلاتی روبرو شدند و یا احساس کردند مسئولیت‌هایی که به آن‌ها محول شده جز حیطه وظایف یا متناسب با سطح توانایی آن‌ها نبوده، چگونه این مشکل را به سوپروایزر یا مدیر مستقیم خود بگویند؟ جناب شهرام سیف‌هاشمی پیشنهاد جذابی برای این سوال من دارد، او می‌گوید: “به جای این‌که بگیم کار من نیست، سوپروایزر رو مطمئن کنیم که این وظیفه داده شده در حیطه وظایف من نبوده و نیست”. یعنی به جای مستقیم صحبت کردن در ابتدای کار، در عمل اثبات کنیم که این پروژه محول شده در توان ما نیست.

یکی از نکاتی که ایشان برای آژانس‌ها مضر دانسته و این را حس بدی به شمار می‌آورد این است که مدیریت سازمان خیال کند با آوردن فشار بیشتر، عملکرد بیشتر خواهد شد. در حالی که اگر کارمندان همیشه سعی داشته باشند که بیشترین کارکرد خود را نشان دهند، این احساس به مدیریت القا نمی‌شود. همچنین فشار کاری از سمت مدیریت هم باید به اندازه و در زمان درست باشد، چون در غیر این صورت نیروی کار بعد از چند ماه به دلیل فشار بالای کار استعفا خواهد داد.

همچنین بعضی از افراد می‌اندیشند که اضافه کاری شاید باعث تثبیت خودشان شود، اما به قول جناب سیف‌هاشمی اگر آژانس دو سوال از کارمند پرسیده و او جوابی برایش نداشته باشد، حرفه‌ای عمل نکرده است؛ یک “این‌که چرا اضافه کار ماندی؟” و دو “چرا اضافه کار نمی‌مانی؟”

در آخر جناب سیف‌هاشمی به نکته میزان صمیمیت در بدو ورود اشاره کردند، که در ابتدای حضور بیش از حد صمیمی یا اصطلاحا پسرخاله نشده و میزان احترام و صمیمیت را حتی در نحوه صدا کردن نام‌ها از ابتدا تا انتهای کار در آن شرکت تبلیغاتی به یک صورت به تعادل برسانیم.

اگر بخواهم صحبت‌های جناب سیف‌هاشمی در مورد اثبات خود در بدو ورود به آژانس تبلیغاتی جدید، در چند کلمه خلاصه کنم، آن چند کلمه در رعایت نکات زیر وجود دارد:

  • منظم باشیم
  • فعال و خوش‌انرژی باشیم
  • کار روزانه را به صورت گزارش نوشته و تحویل مدیر مستقیم خود دهیم
  • جلسات و پروژه‌ها را سندسازی و مکتوب کنیم
  • در کارهای گروهی منفعل نباشیم
  • به جای این‌که صبر کنیم تا مسئله به ما داده شود، خودمان مسائل را پیدا کرده و حل کنیم
  • به جای اعلام وجود، اعلام حضور کنیم

و اگر سرنخ کلمات بالا را بگیری فقط به یک کلمه خواهی رسید؛ حرفه‌ای بودن.

مهدی آتشی، عضو تیم خلاقیت آژانس نت‌بینا و تحریریه وب‌سایت تبلیغاتچی‌ها