کتاب هنر و مهارت روابط عمومی یکی از جدیدترین کتابهای منتشر شده در حوزه روابط عموی در ایران است. روابط عمومی برخلاف تصوری که در سالهای اخیر در کشور ما داشته نقشی بسیار مهم و بیشتر از صرفا پایگاهی برای ارتباط با مشتریان یا مخاطبان بوده دارد. اهمیت روابط عمومی آنجایی مشخص میشود که بدانید درصد اعتماد به خروجیهای روابط عمومی از تبلیغات مستقم بیشتر است. در این مقاله به معرفی کتاب هنر و مهارت روابط عمومی از انتشارات بادکوبه میپردازیم.
چرا باید کتاب هنر و مهارت روابط عمومی را مطالعه کرد؟
دلایل بسیار زیادی برای خرید و مطالعه کتاب هنر و مهارت روابط عمومی وجود دارد. اول اینکه توسط نویسندهای به رشته قلم درآمده که خود سالهای طولانی در زمینه روابط عمومی فعالیت داشته و مدیر یک آزانس روابط عمومی مطرح جهانی است. در قسمت معرفی ساندرا استال، نویسنده این کتاب به خوبی به مشتریان مهم شرکت تحت مدیریت وی و نقشی که در توسعه برنامههای روابط عمومی و افزایش فروش مشتریان خود داشته اشاره شده است.
دلیل دوم برای مطالعه کتاب هنر و مهارت روالط عمومی انتشاراتی است که آن را در ایران ترجمه و چاپ کرده. انتشارات بادکوبه اگرچه عمر طولانی ندارد اما در انتخاب کتاب، ترجمه و چاپ آن وسواس زیادی به خرج داده و در همین مدت کوتاه تبدیل به یکی از انتشارات محبوب اهالی صنعت بازاریابی و تبلیغات شده است.
فصلهای کوتاه، اما پر از نکات مهم همراه با قلمی و ترجمهای که به شما اجازه نمیأهد قبل از اتمام فصل کتاب را بسته و به سراغ کاری دیگر بروید از دیگر نکات مثبت این کتاب است. شیوه روایی کتاب جذاب است و حتی چالشهایی غیرمتظره در حین اجرای برنامهها را نیز شامل میشود. این کتاب مملو از تجربیاتیست که یک متخصص روابط عمومی باید و نباید تجربه کند.
کتاب تنها به ارائه نکاتی برای بهینهسازی مهارتهای تخصصی یک فعال روابط عمومی خلاصه نمیشود و مملو از نکاتی برای توسعه مهارتهای فردی خواننده است. در قسمتی از فصل دوم کتاب نویسنده درباره متخصص بودن صحبت میکند و تعریفی که از تخصص ارائه کرده عجیب به دل من نشست. عینا بخشی از این سه پاراگراف را که بیشتر مورد علاقهام بود با شما عزیزان به اشراک میگذارم:
“درست است که شما تخصص دارید اما این که خودتان را در هر موقعیت شغلی یک متخصص معرفی میکنید نشان میدهد که دیگر چیزی برای یاد گرفتن ندارید. چرا دائما باید به دنبال اثبات این باشید که شما چقدر عالی هستید و وقتتان را با این کار تلف کنید در حالی که میتوانید بهتر از این هم باشید؟” در ادامه کتاب دو استعاره را روبروی هم قرار میدهد: “همهچیزدان” و “همهچیزیادبگیر” که بسیار حداقل در فرهنگ کاری کشور ما بجاست.
اما مهمترین دلیل برای مطالعه کتاب هنر و مهارت روابط عمومی اجتناب از ارائه توضیحات خستهکننده تئوری و تمرکز بر روی تجربیات موفق است. همانطور که در پاراگراف قبلی به آن اشاره شد نویسنده بجای تمرکز بر تتئوریهای این صنعت (که با پیشرفت زمان دستخوش تغییرات زیادی میشوند) تمام مواری که نیاز به انتقال دارد را هنرمندانه در دل تجربیاتی که به خواننده منتقل میکند گنجانده است.
آیا با مطالعه کتاب هنر و مهارت روابط عمومی به یک متخصص روابط عمومی تبدیل میشویم؟
قطعا خیر. این کتاب بیشتر از اینکه راهنمایی برای افراد تازه کار باشد سعی میکند تا چشماندازی جدید در حوزه روابط عمومی را برای متخصصان این صنعت ترسیم کند. الباه این بدان معنا نیست که افراد مبتدی نباید این کتاب را مطالعه کنند. این افراد میتوانند یک بار در زمان حال و چندبار بعد از کسب تجربیات بیشر به سراغ این مرجع ارزشمند آمده و از نکات بیان شده در آن نهایت استفاده را ببرند.
ساندرا استال فعالیت خود در صنعت روابط عمومی را در حوزه بهداشت و درمان شروع کرد و اکثر مشتریان آژانس او هم در این حوزه فعالیت میکنند. بنابراین بیشتر مثالهایی که در کتاب اورده شده از کمپینهای روابط عمومی برای پروژههای مرتبط با خدمات یا محصولات درمانی و بهداشتی است. در هر فصل از کتاب چند نقل قول از افراد دیگر هم ذکر شده که اگرچه راهگشا هستند اما آنها هم براساس تجربیات خود در زمینه بهداشت و درمان صحبت کردهاند و این مورد کمی از جذابیت کتاب هنر و مهارت روابط عمومی میکاهد.
سرفصلهای کتاب هنر و مهارت روابط عمومی
این کتاب در ۱۳۴ صفحه در دوازده فصل و با ترجمه زهرا جورابلو منتشر که که فصول آن به شرح ذیل میباشند:
- روابط عمومی مرزی ندارد
- اصول روابط عمومی
- به جذب آدمها فکر کن نه بازارگرمی
- خلاقیت
- فقط گوش دادن مهم نیست، باید خوب بشنوید و …
- کلمات هم مانند ارز هر کشوری ارزشمند، قدرتمند و مهم هستند
- برای تغییر رفتار انگیزه ایجاد کنید
- چرا که نه؟ با آغوش باز به استقبال تغییر بروید
- هیچوقت یادت نرود که این دنیای کسبوکار است
- به کمال و عالی بودن، بیش از حد ارزش و بها داده شده است
- قدم بعدی روابط عمومی چیست؟
- پیام استادان
برای خرید آنلاین کتاب هنر و مهارت روابط عمومی با قیمت ۴۵۰۰۰ تومان میتوانید از طریق این لینک به فروشگاه اینترنتی انتشارات بادکوبه مراجعه بفرمائید.