خلاقیت در تبلیغات. عبارتی که حرف اصلی را در طراحی یک کمپین تبلیغاتی اثربخش می‌زند. اگر اهل مطالعه سایت‌ها و فروم‌های مرتبط با بازاریابی و تبلیغات باشید حتما شما هم این روزها به وفور با مبحث کپی در تبلیغات و فقدان خلاقیت روبرو شده‌اید. در وب‌سایت تبلیغاتچی‌ها هم سلسله گفتگویی با عنوان CTRL+C به بررسی کپی در تبلیغات می‌پردازد.  از طرف دیگر در ارتباط با خلاقیت دو دیدگاه متفاوت وجود دارد. یک گروه عقیده دارند که خلاقیت در انسان به صورت ذاتی است و دسته دیگری معتقدند که خلاقیت اکتسابی بوده و با تمرین دادن ذهن می‌توان به خلاقیت در زمینه مورد نیاز دست پیدا کرد.

در زمینه خلاقیت مورد نیاز در حرفه بازاریابی و تبلیغات نیز کتاب‌های خوبی ترجمه و در دسترس تبلیغاتچی‌ها قرار گرفته است. اما کتابی که امروز قصد معرفی آن را داریم کتاب ایروبیک خلاقیت، نوشته لیندا کارول جورج و آرپان یاگینک از انتشارات سیج است که با مجوز رسمی این انتشارات توسط امیر حسین سرفرازیان در ۱۷۶ صفحه ترجمه و انتشارات بادکوبه آن را چاپ کرده است. این انتشارات تازه تاسیس که متعلق به آژانس تبلیغاتی بادکوبه می‌باشد در مدت زمان کمی که از آغاز فعالیت آن گذشته است کتب تخصصی خوبی را در زمینه بازاریابی و تبلیغات روانه بازار کرده است. جالب است بدانید که این کتاب به عنوان کتاب منتخب سال ۲۰۱۸ در حوزه تبلیغات انتخاب شده است.

بنر ثبت نام در تبلیغاتچی‌ها

کتاب ایروبیک خلاقیت با چند نقل قول و تاییدیه از افراد مطرح حوزه تبلیغات و اساتید دانشگاه‌های برتر دنیا شروع می‌شود. در یکی از این نقل قول‌ها، دکتر سوزان گوندرز، استاد دانشگاه ایالتی ساوث ایست میزوری اینگونه می‌نویسد: “ایروبیک خلاقیت به جادو می‌ماند اما واقعی است. حتی آن دانشجوهای من که خود را خلاق نمی‌پندارند از ایده‌های خلاق و هوشمندانه‌ای که به کمک ایروبیم خلاقیت در ساخت شعارها و قالب‌های کوتاه موسیقی ارائه داده‌اند به وجد می‌آیند. آن‌ها این توانایی را با اتصال بخش تحلیلی و بخش خلاق مغزشان به کمک ایروبیک خلاقیت به دست آورده‌اند. این روش آسان است، همه می‌توانند از پس آن بربیایند و ترفندی موثر برای تبلیغات است.”

یکی از نکات مثبتی که در این کتاب با آن روبرو شدم وجود انواع تمرینات مختلف برای پرورش خلاقیت ذهنی فرد است. این تمرینات به صورت علمی بوده و می‌تواند به مرور ذهن فرد را برای ساخت ایده و خلاقیت پروزش دهد.

این کتاب بجز یاداشت ناشر، مترجم، مقدمات و تشکرات شامل هجده فصل است که در ذیل به آن اشاره خواهیم کرد:

  • فصل اول / رمزگشایی از ایروبیک خلاقیت
  • فصل دوم / در آغاز …
  • فصل سوم / داوود در برابر جالوت، ایده‌های کوچک در برابر ایده‌های بزرگ
  • فصل چهارم / تعریف تئوری خلاقیت در زمانه ما
  • فصل پنجم / عینک ذره بینی خلاقیت خودتان را درست کنید
  • فصل ششم / تمرین برای شروع ماراتن خلاقیت شما
  • فصل هفتم / ایروبیک خلاقیت۱، حقایق … و فقط حقایق
  • فصل هشتم / ایروبیک خلاقیت ۲، نام‌گذاری جدید: این همانی که هست نیست
  • فصل نهم / ایروبیک خلاقیت ۳، این همان است با کمی تفاوت
  • فصل دهم / ایروبیک خلاقیت۴، پالایش تعاریف
  • فصل یازدهم / بازی با واژگان
  • فصل دوازدهم / متن کپی ( فقط درباره گلف نیست )
  • فصل سیزدهم / برندگان جوایز دانشجویی چگونه انجامش می‌دهند
  • فصل چهارم / حرفه‌ای‌ها چگونه انجامش می‌دهند
  • فصل پانزدهم / یک وقتی، هر کسی ( کپی ) به یک شعار نیاز دارد
  • فصل شانزدهم / رسانه انبوه ترکیبی
  • فصل هفدهم / خلاقیت دات کام
  • فصل هجدهم / بازتاب عملی حرفه‌ای‌ها

جهت خرید چاپ دوم این کتاب به قیمت ۵۷ هزار تومان می‌توانید از طریق وب‌سایت انتشارات بادکوبه اقدام بفرمائید.

مسیح بنی طبا، فعال حوزه بازاریابی، تبلیغات و برندینگ و مدیر وب‌سایت تبلیغاتچی‌ها