“محتوا پادشاه است”. حتما شما هم این عبارت معروف بیل گیتس را شنیده‌اید. اگرچه نسبت به این جمله و محتوای تولیدی براساس برداشت‌های افراد از این نقل قول نقدهای فراوانی دارد اما “محتوا پادشاه است” به خوبی میزان اهمیت فوق‌العاده محتوا در کسب و کارهای فعلی را نمایش می‌دهد.

امروزه بازاریابی محتوایی بسیار بیشتر از انواع دیگر تبلیغات به فروش کالا و خدمات برای یک کسب و کار کمک می‌کند. اما قبل از اینکه دست به کار تولید محتوا برای معرفی محصول یا خدمات کسب و کارتان بشوید باید نسبت به پاسخ چند سوال آگاهی کافی داشته باشید. محتوای خوب چه محتوایی است؟ رعایت چه پارامترهایی در موفقیت بازاریابی محتوایی تاثیر دارد؟ محل انتشار محتوا کجاست؟ مخاطب هدف از محتوای منتشر شده چه انتظاری دارد؟ کدام دسته‌بندی محتوایی برای بیزینس شما موثرتر است و صدها سوال دیگر که پاسخ آن‌ها تضمین کننده موفقیت یا شکست برنامه بازاریابی محتوایی شما است.

کتاب بازاریابی پرمحتوا دقیقا مرجعی کامل برای آشنایی دقیق با بازاریابی محتوایی است. انتشارات آریانا قلم به عنوان ناشر کتاب‌های مدیریت کسب و کار باز هم شاهکار دیگری را در زمینه کتب بازاریابی منتشر کرده است. به جرات می‌توان گفت که این کاربرد این کتاب برای مخاطبان خود از ۹۰ درصد دوره‌های آموزشی با هزینه‌های میلیونی بیشتر است.

نکته جالبی که در کتاب بازاریابی پرمحتوا وجود دارد این است که برای طیف وسیعی از مخاطبان نکات طلایی و آموزنده دارد. اگر شما فردی باشید که هیچ آشنایی با بازاریابی محتوایی نداشته‌اید این کتاب راهنمای کاملی برای آموختن فنون کار و شروع به تولید محتوا برای شما محسوب می‌شود. از طرف دیگر اگر از متخصصان تولید محتوا باشید باز هم نکات بی نظیری را از این کتاب یاد خواهید گرفت.

زمانی که کتاب را برای اولین بار در دست می‌گیرید دو نوشته درج شده بر جلد رو و پشت این کتاب توجه شما را جلب می‌کند. در قسمت روی جلد درج شده:”چگونه داستان متفاوتی روایت کنید، صدایتان را در ازدحام تبلیغات به گوش مخاطبان برسانید و با بازاریابی کمتر، مشتری بیشتری به دست آورید.” همین متن کوتاه روایتگر کلیت مهارتی است که با مطالعه کتاب به آن دست پیدا خواهید کرد. بر پشت جلد کتاب نیز اینگونه درج شده:”در دنیای امروزی که از اطلاعات اشباع شده است، تنها راه رسیدن به مخاطب، بازاریابی محتوایی تحسین‌برانگیز است. در بازاریابی محتوایی باید بیشتر روی مشتریان و کمتر روی محصولات تمرکز کنیم. بله! درست شنیدید: برای فروش بیشتر باید محصولات و خدماتتان را کمتر بازاریابی کنید.”

کتاب بازاریابی پرمحتوا به قلم Joe Pulizzi بنیان‌گذار موسسه بازاریابی محتوایی، منبع پیشتاز آموزشی در حوزه بازاریابی محتوایی برای برندها نگاشته شده است. جالب است بدانید که این نویسنده در بیش از دویست نقطه جهان درباره بازاریابی محتوایی سخنرانی کرده است. ترجمه کتاب بازاریابی محتوایی توسط آقای سجاد بهجتی که یکی از شناخته شده‌ترین متخصصان بازاریابی محتوایی در ایران است انجام شده و در نهایت توسط انتشارات آریانا قلم در ۳۸۶ صفحه به چاپ رسیده است.

وقت آن رسیده تا با هم مروری بر سرفصل‌های این کتاب داشته باشیم:

  • بخش اول / بازاریابی محتوایی: بازگشت به نقطه شروع
    • فصل اول / بازاریابی محتوایی چیست؟
    • فصل دوم / تاریخچه بازاریابی محتوایی
    • فصل سوم / چرا بازاریابی محتوایی
    • فصل چهارم / مدل کسب و کار بازاریابی محتوایی
    • فصل پنجم / چارچوب کسب و کارهای بازاریابی محتوایی
    • فصل ششم / شرکت‌های رسانه‌ای آینده
  • بخش دوم / استراتژی و محتوای جاویژه بازارتان را تعریف کنید
    • فصل هفتم / درستی بیشتر یا کمتر
    • فصل هشتم / بازاریابی محتوایی تحسین‌برانگیز چیست؟
    • فصل نهم / هدف حق اشتراک
    • فصل دهم / پرسونای مخاطب
    • فصل یازدهم / تعریف چرخه تعامل
    • فصل دوازدهم / تعریف جاویژه محتوا
    • فصل سیزدهم / بیانیه ماموریت بازاریابی محتوایی
  • بخش سوم / مدیریت فرایند محتوا
    • فصل چهاردهم / تدوین تقویم محتوا
    • فصل پانزدهم / مدیریت فرایند تولید محتوا
    • فصل شانزدهم / انواع محتوا
    • فصل هفدهم / یافتن دارایی‌های محتوایی
    • فصل هجدهم / استخراج محتوا از کارکنان
    • فصل نوزدهم / پلت فرم محتوا
    • فصل بیستم / برنامه کانال‌های توزیع محتوا در عمل
  • بخش چهارم / بازاریابی داستان
    • فصل بیست و یکم / رسانه‌های اجتماعی برای بازاریابان محتوایی
    • فصل بیست و دوم / سایر روش‌های ترویج محتوا
    • فصل بیست و سوم / بهره‌برداری از مدل تاثیرگذاران اجتماعی برای بازاریابی محتوایی
  • بخش پنجم / به کار انداختن محتوا
    • فصل بیست و چهارم / سنجش تاثیر بازاریابی محتوایی
    • فصل بیست و پنجم / سیر تکاملی داستان تحسین برانگیز

همانطور که از عناوین بیست و پنج فصل کتاب بازاریابی پرمحتوا مشخص است، کتاب از مفاهیم ابتدایی بازاریابی محتوایی شروع و با عناوینی تخصصی نظیر توزیع محتوا و سنجش تاثیر آن به پایان می‌رسد. بنابراین مجدد تاکید می‌کنم مطالعه این کتاب چه برای افراد آماتور و چه متخصصان امر بازاریابی محتوایی سودمند خواهد بود.

از طریق این لینک می‌توانید PDF چند صفحه ابتدایی از کتاب بازاریابی پرمحتوا را دانلود و مطالعه کنید. همچنین در صورت تمایل به خرید چاپ سوم این کتاب به قیمت ۹۸۰۰۰ تومان به صورت آنلاین می‌توانید از طریق وب‌سایت انتشارات آریاناقلم اقدام نمائید.

مسیح بنی طبا فعال حوزه تبلیغات و مدیر وب سایت تبلیغاتچی‌ها