فیلیپ کاتلر معرف حضور تمامی تبلیغاتچیها و علاقهمندان به صنعت بازاریابی است. مردی که با کتابهای غنی خود کمک فراوانی به فعالان صنعت بازاریابی و تبلیغات کرده است. یکی از ویژگیهای این مرد بزرگ این است که با پیشرفت دنیای بازاریابی خود را بروز کرده و با کتابهای جدید سعی میکند تا مخاطب خود را نیز بروز نگه دارد. در این معرفی کتاب از مجله تبلیغاتچیها به سراغ جدیدترین اثر این نویسنده یعنی کتاب نسل پنجم بازاریابی رفتهایم.
کتاب نسل پنجم بازاریابی برای بازاریابان نسل پنجم
با ورود رسانههای جدید، بازاریابی و تبلیغات هر روز دستخوش تغییرات و پیشرفت میشود. شرکتها و اشخاص برای اینکه همچنان برنامههای بازاریابی موفق و اثربخشی را طراحی و اجرا کنند نیازمند همسو شدن با این تغییرات هستند. قطعا میتوانید تصور کنید زمانی که تبلیغات به سمت دیجیتال حرکت کرد چه میزان از درآمد آژانسهای تبلیغاتی سنتی کاسته شد و درآمد آژانسهای دیجیتال به چه میزان رشد کرد.
فیلیپ کاتلر اهمیت این همسویی با جریانات جدید بازاریابی و تبلیغات را به خوبی درک کرده و با اینکه در دهه نهم زندگی خود بهسر میبرد اما همچنان خود را بروز نگه میدارد. کتاب نسل پنجم بازاریابی به عنوان جدیدترین اثر وی که به تازگی توسط انتشارات آریانا قلم و با ترجمه حمیدرضا ایرانی، علی عموئی اوجاکی و ملیکا نصیر به چاپ رسیده دقیقا برای افراد و سازمانهایی مناسب است که دوست ندارند از جدیدترین فناوریهای موجود به منظور بازاریابی و تبلیغات جا بمانند.
از نسل اول بازاریابی تا نسل پنج بازاریابی
کاتلر، محصول محوری را نسل اول بازاریابی میدانست. زمانی که تنها تکیه بر مزیتهای محصول میتوانست فروش آن را تضمین کند. مثالهای زیادی را هم میتوان برای آن ذکر کرد. کوکاکولایی که صنعت نوشیدنیهای غیرالکلی را با محصول متفاوت خود دگرگون کرد.
در نسل دوم کاتلر به سراغ فرآیندهای مشتریمداری رفت. دیگر تنها محصول برای حفظ جایگاه در بازار کافی نبود و شرکتها باید با استفاده از خدمات پس از فروش مشتری را راضی نگه داشته و حفظ میکردند. در کتاب نسل سوم بازاریابی فیلیپ کاتلر به اهمیت توجه به روح انسان در فرآیندهای شرکت از تولید گرفته تا چشم انداز و ماموریت اشاره میکند. اینکه مسئولیت اجتماعی شرکتها باید به یکی از دغدغههای آنها در کنار سودآوری تبدیل شود.
در کتاب نسل چهارم بازاریابی کاتلر با درک جایگاهی که اینترنت و فضای دیجیتال در بین مردم پیدا کرده به خواننده کمک میکند تا برنامههای بازاریابی خود را به سمت اینترنت و فضای مجازی، این رسانههای نوپا سوق دهد. شاید در بین سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۴ که استفاده از اینستاگرام در ایران فراگیر شد هیچکس فکر نمیکرد این شبکه اجتماعی روزی تبدیل به بزرگترین پلتفرم تبلیغات آنلاین کشور شود و بیش از ۱۰ میلیون نفر از طریق آن امرار معاش کنند.
اما در کتاب نسل پنجم بازاریابی، کاتلر پا را از این هم فاتر گذاشته و به سراغ موضوعی رفته که اگرچه چند سالیست نقل محافل علاقهمندان به تکنولوژی شده اما کمتر بازاریاب و تبلیغاتچی از آن صحبت کرده و یا برای استفاده تبلیغاتی از آن در آینده برنامهریزی کرده است. در کتاب نسل پنجم بازاریابی استفاده از فناوریهای پیشرو در زمینه بازاریابی و تبلیغات رفته است. در این کتاب از فناوریهای آینده مانند هوش مصنوعی، پردازش زبانهای طبیعی، حسگرها، روباتیک، واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، اینترنت اشیا و بلاکچین به عنوان ابزارهایی برای بازاریابی و تبلیغات نام برده شده و توضیح داده میشود.
سرفصلهای کتاب نسل پنجم بازاریابی که در ۲۸۰ صفحه چاپ شده به شرح ذیل هستند:
- مقدمه
- به نسل پنجم بازاریابی خوش آمدید: فناوری در خدمت بشریت
- چالشهای بازاریابان در عصر دیجیتال
- شکاف نسلها: بازاریابی برای نسلهای بیبی بومر، ایکس، وای، زد و آلفا
- قطبی شدن رفاه و آبادانی: فراگیر ساختن و توسعه پایداری در جامعه
- شکاف دیجیتالی: ایجاد فناوری شخصی، اجتماعی و تجربی
- استراتژیهای جدید برای بازاریابی مجهز به فناوری
- سازمان آماده برای دیجیتالی شدن: یک استراتژی مناسب همه نیست
- فناوریهای آینده: زمان آن فرا رسیده که فناوریهای شبه انسانی…
- گونه جدیدی از تجربه مشتری: ماشینها سرد و بی روح، اما انسانها گرم هستند
- تاکتیکهایجدید برای به کارگیری فناوریهای بازاریابی
- بازاریابی داده محور: ساخت یک اکوسیستم دادهای برای هدف گیری بهتر
- بازاریابی پیشبینی کننده: پیشبینی تقاضای بازار همراه با اقدامات پیشگیرانه
- بازاریابی بافتاری: ایجاد یک تجربه حسی و واکنشی شخصی شده
- بازاریابی افزوده: ارائه تعاملات انسانی مجهز به فناوری
- بازاریابی چابک: اجرای سریع و مقیاسپذیر عملیات
جهت تهیه جدیدترین اثر فیلیپ کاتلر یعنی کتاب نسل پنجم بازاریابی به صورت آنلاین میتوانید از طریق این لینک به فروشگاه اینترنتی انتشارات سیته مراجعه بفرمائید.